Bir süt işletmesi kurmaya karar verdiyseniz, yoğun bir çalışma hayatına kendinizi hazırlamalısınız. Emek verdikçe büyüyecek, zamanında atılacak doğru ve zahmetli adımların meyvesini yıllar sonra verecek bir yatırıma başlamak üzeresiniz. Bu süreçte fakedilecek ilk gerçek, çiftliklerin makinaların ağırlıkta olduğu birer fabrika ya da atölye değil; duyguları olan, doğan, büyüyen birer canlı olduğudur.
Bununla birlikte çiftliğinizin aynı zamanda bir işletme olduğunu da özellikle mali konularda sık sık hatırlayacaksınız. Kayıtların kontrol altına alınması ile hem makro, hem mikro düzeyde süreçleri ele alabilmeli ve her iş kaleminde optimizasyon yapabilmelisiniz. Eğer çiftliğinizi çocuğunuz gibi görmezseniz huzurunuz, işletme olarak görmezseniz de kazancınız düşük olacaktır.
Kârlı bir Süt işletmesi İçin 10 Altın Kural:
1.Planlama
2.Hayvan Seçimi
3.Hayvan Bakımı
4.Tohumlama ve Kızgınlık Takibi
5.Yemleme Çözümleri
6.Sürü Takip ve Yönetimi
7.Teknolojik Yeniliklere Adaptasyon
8.Hayvan Sağlığı
9.Ürün ve Ürün Kalitesinin Korunumu
10.Pazarlama & Satış
PLANLAMA:
Doğru planlama ile kurulum maliyetlerini düşürmenin yanında, işçilik ve zamanlama gibi işletim maliyetlerini de minimize edebilir ve hatta süt verimini artırabilirsiniz. Doğru planlama sorularını çalışmanın başında sormanız önemli olduğu kadar, çoğu durumda bu sorulara gereken önemi vermeniz de gerekmektedir. Birçok yatırımcı bildiği halde, “Kervan Yolda Düzelir” mantığı ile hareket etmekte ve yıllarca süren düzensizliğin içerisinde kendisini bulmaktadır. Hayvan sayısı, buna uygun barınak büyüklüğü ve yem depoları gibi standart soruları size bırakıyoruz. Biz akla hemen gelmeyen bir kaç soruyu/sorunu size hatırlatalım :
HAYVAN SEÇİMİ: Hayvan seçimi karlı bir çiftlik için en önemli unsurdur. Seçilecek hayvan ırkının belirlenmesinde çiftliğin yerel iklim şartları göz önünde tutulmalıdır. Bazı ırklar yayılıma salınarak maksimum verimlerine ulaşırken bazıları ise yıl boyunca ahır ortamında beslenirler. Irklara göre süt verimi değiştiği gibi alınan sütteki yağ oranı dahi değişiklik göstermektedir. Bu nedenle hayvan seçiminde, imkan ve ihtiyaçlar doğru analiz edilmelidir.
Ya da süt sığırcılığına yeni başlayan bir işletmeci henüz başlangıçta işlerin kötü gitmesi halinde zararı minimumda tutabilmek için, hem süt hem de et ırkı (iki yönlü) olarak bilinen simmentali tercih edebilir. Az sayıda hayvanla yapılacak başlangıç üretiminde, olası ani verim kayıplarında verimi düşen hayvanlar et üretimi için de değerlendirilebilecektir.
PLANLAMA:
Doğru planlama ile kurulum maliyetlerini düşürmenin yanında, işçilik ve zamanlama gibi işletim maliyetlerini de minimize edebilir ve hatta süt verimini artırabilirsiniz. Doğru planlama sorularını çalışmanın başında sormanız önemli olduğu kadar, çoğu durumda bu sorulara gereken önemi vermeniz de gerekmektedir. Birçok yatırımcı bildiği halde, “Kervan Yolda Düzelir” mantığı ile hareket etmekte ve yıllarca süren düzensizliğin içerisinde kendisini bulmaktadır. Hayvan sayısı, buna uygun barınak büyüklüğü ve yem depoları gibi standart soruları size bırakıyoruz. Biz akla hemen gelmeyen bir kaç soruyu/sorunu size hatırlatalım :
HAYVAN SAĞLIĞI: Hayvan sağlığı bir işletmenin karlılığında en önemli faktördür. Bazı hastalıklar yemleme hatasından veya yemlerden oluşurken şarbon, botulizm, bruselloz gibi pek çok hastalığa mikro organizmalar neden olur. Bina ve eklentilerinin sağlıklı ve temiz olması, iyi yem ve temiz su sağlanması, komşu sürülerdeki hastalıklardan korunma için gerekli önlemlerin alınması temel tedbirlerdir. Hastalık çıkarsa ahır dezenfekte edilmeli, yeni alınan hayvanlar belirli bir süre ayrı tutulmalıdır. Bir hayvan hastalandığında sağlıklı hayvanlarla etkileşimi engellenmelidir.
PAZARLAMA ve SATIŞ: Hayvancılıkla uğraşan çeşitli ülkelerde değişik pazarlama sistemleri mevcuttur. Bu sistemler hayvancılık sektörünün bizatihi kendi koşulları sonucunda ortaya çıkmıştır. Primitif bir hayvancılığın yapıldığı bir ülkede en modern pazarlama sistemi görmek mümkün olmadığı gibi modern anlamda hayvancılık yapılan bir yerde de ilkel bir pazarlama sistemi uygulanamaz. Bir süt işletmesinin karlılığının sürekli olması doğru bir satış-pazarlama kanalının başlangıçta doğru olarak planlanmasına bağlıdır. Sütün işletme bünyesinde bir kaç günden fazla stoklanamayacağı unutulmamalıdır.